A l’hora de decidir el
projecte ens va costar una mica ja que l’havíem de dur a la pràctica i només
una de nosaltres estava treballant amb un grup d’infants. També ens va costar
trobar un problema que els fos significatiu, per això vam estar-ho parlant
entre nosaltres i amb la resta de professorat d’educació infantil de l’escola.
Així, se’ns va acudir el projecte d’ésser viu que feia poc que havien encetat,
es tractava d’un projecte escollit pels alumnes, per tant estarien més
motivats, ja que si l’havien escollit és perquè els interessava conèixer en
aquest cas la serp més a fons.
D’una banda, la unitat
didàctica pensada no contemplava cap activitat en la qual es fes ús de la
tecnologia, per tant, vam haver de reestructurar una mica la unitat
didàctica i canviar una de les activitats d’estructuració per tal de poder fer
servir la tecnologia. Calia pensar una activitat que infants de P5 poguessin
realitzar mitjançant les TIC i que estigués dins de la seva ZDP. Per exemple es
va pensar en l’elaboració d’un Power Point conjunt que recopilés tot el que
s’havia anat treballant, però aquest hauria estat massa dirigit, ja que
l’hauria elaborat sobretot la mestra. Finalment se’ns va acudir i vam decidir
utilitzar el JClic que era un programa que no havíem fet servir mai en el
sentit de crear-ne de propis, fet pel qual ens va suposar un doble esforç
aprendre com funcionava per tal de poder dissenyar les activitats que havien de
fer els infants. Tanmateix, la nostra valoració és positiva, ja que ens ha
permès crear un recurs d’aprenentatge molt útil i flexible (es pot adaptar a
qualsevol edat ja que un mateix és l’encarregat d’estructurar-lo segons els
objectius que s’han d’assolir) per a estructurar tot el que havien après els
infants anteriorment, i alhora molt interactiu i motivador pels nens i nenes,
ja que d’aquesta manera tots han estat partícips en primera persona d’aquest
procés. Aquesta activitat doncs també servia per avaluar-los, ja que
havien de posar en joc tot el que havien après. Vam intentar que les activitats
dissenyades pel JClic seguissin la línia del que s’havia fet a les altres
sessions, per això es van utilitzar fins i tot imatges que s’havien treballat a
l’aula, fet que engrescava als nens/es. Es va procurar doncs que la sessió amb
les TIC tingués coherència amb la resta d’activitats del projecte i al mateix
temps servís per concloure’l juntament amb la sortida.
D’altra banda, el fet
d’utilitzar la tecnologia com a recurs educatiu ens ha permès afavorir
l’aprenentatge significatiu en tant que d’entrada és un mitjà que desperta
l’atenció dels infants i afavoreix que mostrin més interès en l’activitat
encomanada. De vegades pensem que a l’etapa d’educació infantil els infants no
poden ser autònoms amb les TIC, però amb un recurs com el JClic veiem que és
possible perquè nosaltres el dissenyem i l’adaptem a les seves capacitats. A
més, hem partit del que ja sabien els infants sobre els éssers vius i en
concret sobre les serps, de manera que a partir de les TIC, hem pogut
reestructurar els models mentals inicials dels alumnes després d’haver
introduit nous continguts en activitats prèvies, que havien generat en
l’alumnat un conflicte cognitiu al contradir algunes de les seves hipòtesis i
coneixements previs. Així doncs, la tecnologia només ha estat un mitjà, però
que ha fet possible que aquest procés d’ensenyament-aprenentatge es donés de
forma significativa i constructiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada