l’autoavaluació que fem del seguiment
continuat d’aquesta assignatura, és força positiva ja que sens dubte hem
experimentat un canvi de models conceptuals al llarg d’aquesta, i queda palès
en la comparació de les nostres avaluacions inicials i de totes les activitats
que hem anat fent, especialment aquesta última on hem estructurat i aplicat
tots els continguts que hem treballat al llarg del semestre, i alhora és molt
visible en les avaluacions que hem anat penjant als nostres blocs.
Així doncs, hi ha hagut un
canvi conceptual en tant que ha crescut el nombre de conceptes que coneixem
respecte a aquest tema, així com les relacions entre aquests s’han fet més
complexes, han passat de ser la majoria relacions unidireccionals per ser
bidireccionals i fins i tot per integrar nous conceptes dins d’aquestes
relacions, doncs configurant una xarxa de coneixements més extensa i
entrellaçada que ha quedat especialment reflectida en els mapes conceptuals que
hem fet al llarg de l’assignatura. El primer mapa, en la realització de
l’informe de la PAC 1, ens va servir per estructurar tots els continguts que
havien anat apareixent fins aleshores i contrastar-los amb les nostres idees
prèvies (amb les quals també vam realitzar un mapa conceptual) després d’un
conflicte cognitiu entre els nostres models mentals previs i les noves
informacions que havíem anat recollint del material de l’assignatura i del
debat, així com per ordenar, relacionar i estructurar tota aquesta informació.
Pel que fa al mapa conceptual que hem fet en aquest segon informe, aquesta
xarxa de nous coneixements que havíem elaborat ens ha servit com a fonament per
aplicar el nostre projecte a l’aula, és a dir, hem pogut dur-ho a la
pràctica, i relacionar en aquest mapa els conceptes teòrics que havien aparegut
en l’anterior amb la nostra activitat d’intervenció a l’aula. Si s’ha
produït també aquest canvi i ens adonem que ha estat significatiu és perquè hem
hagut de fer ús de les TIC. Com diuen Dole i Sinatra (1998) el
canvi conceptual més significatiu només succeeix si és intencional. Amb les
noves tecnologies doncs hem pogut compartir interactivament la informació amb
comunitats del web 2.0 com són el bloc i el wiki. A través d’aquests hem pogut
anar exposant el nostre procés d’aprenentatge com també visualitzar el de la
resta de companys. Aquest informe com l’activitat 1.3 al fer-la en parella les
hem realitzat mitjançant el Google Docs, o sigui que constantment hem estat
interactuant en línia i compartint el coneixement. Altres programes que hem
utilitzat durant el semestre han estat el CmapTools per a l’argumentació, el
JClic, el RubiStar, etc. L’assignatura doncs, ens ha obert un ventall de
programes, alguns del quals desconeixíem i ens hi ha endinsat, per tant, al
llarg d’aquesta hem reorganitzat les estructures del coneixement i tot aquest
bagatge el tindrem en compte en la nostra pràctica educativa.
Cal dir que personalment
pensem que el fet de treballar en parelles ha afavorit aquest canvi conceptual,
ja que entre les aportacions de totes dues hem pogut enriquir les nostres percepcions
i establir relacions més complexes entre els conceptes, així com arribar a
reflexions que potser a nivell individual no haguéssim fet, de manera que
pensem que la qualitat del nostre treball ha estat major que si haguéssim
treballat a nivell individual. Val a dir però que totes dues hem format un bon
equip de treball, ja ens coneixíem d’altres assignatures, és per això que vam
demanar treballar juntes malgrat fóssim d’aules diferents ( i agraïm que això
hagi estat possible), i això ens ha permès complentar-nos molt bé a l’hora de
fer la feina, i saber organitzar-nos amb claredat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada